Obsah

Pakleitem, i názor na vhodnou propagaci se liší.
Základní popis SEM
SEM staví zviditelnění stránek na placených internetových kampaní. Nejde o nějaké závratné částky, je ovšem třeba neustálý přísun financí na udržení kampaní v chodu. Co si pod tímto pojmem představit? Například zápis do prestižních placených katalogů od Seznamu nebo PPC kampaně, kdy si zaplatíte reklamu a následně platíte za každý proklik a tisíc zobrazení. Se Sklikem nebo Adsense se jistě už každý setkal. Můžete na nich samozřejmě i reklamu inzerovat a vydělávat, to se ovšem taktiky SEM netýká. Pro ní je důležité, že uživatelé s podobným zájmem jako je zaměření stránky o ní ví.
Základní popis SEO
SEO se specializuje na optimalizaci stránek pro vyhledávače a jejich algoritmy. Pokud je na vysoké úrovni, je možné se i zadarmo dostat na přední pozice při zadání potřebných klíčových slov. Aby vás ovšem optimalizace nic nestála vyžaduje obrovskou časovou investici a ne vždy to jde zvládnout sám. Je třeba si najmout copywritera pro tvorbu textů na blog, do newsletteru, popisky k produktům. Dále je nutno tvorbu webu konzultovat s programátorem a shánět odkazy na váš web z jiných zdrojů. Linkbuilding vyžaduje buď další časovou investici v obesílání mailů, psaní článků pro guestblogging. Je samozřejmě možné si odkaz z jiné stránky koupit, není to ovšem nejlevnější záležitost. Náklady jsou jednorázové a SEO pomáhá zviditelnit stránky v delším časovém úseků, i když je web neustále aktualizovat a hlídat, zda nedošlo někde k nějaké chybě.
Porovnání SEO a SEM 
SEM má o dost rychlejší účinek. Je vlastně okamžitý a začne působit hned po započetí kampaně. Oproti tomu SEO je nutné se věnovat několik týdnu, než se dostaví uspokojivé výsledky. Někdy to může trvat ještě o hodně delší dobu. V tomto bodě je tedy nejlepší oba dva prvky kombinovat, začít budovat SEO, ovšem k tomu nasadit třeba menší PPC kampaň, aby o značce vzniklo základní povědomí a následně vysokou pozicí ve vyhledávačích bylo upevněno.
Specializovat se jen na jedno se nevyplácí
Dělat jen SEO, pokud nabízíte velmi frekventované výrobky, se vám nemůže vyplatit. Zadejte do vyhledávače například slovo mobil. Vyjde vám přes sedm set milionů výsledků. Mezi nimi se neprosadíte ani jako největší mág v oblasti optimalizace. Je lepší použít SEM, která bude v tomto případě efektivnější. Investice do SEO by totiž v tomto případě mnohonásobně převyšovala zaplacení reklamních kampaní či katalogů.
Co je tedy lepší?
Jak jsem již naznačil, nejlepší je oba způsoby kombinovat a neupínat se jen na jeden. Samozřejmě, pokud máte jenom blog, stačí vám základy SEO, ovšem v případě firmy je to na pováženou. A jestli provozujete e-shop, je pro vás zvládnutí obou strategií nutností. Ze SEM můžete mít v době reklamní kampaně více konverzí a prodejů, ovšem díky SEO vás mohou zcela náhodně nacházet noví zákazníci, budujete si lepší pověst a pravděpodobně se u vás bude i dobře nakupovat, jinak by vás SEO roboti určitě srazili dolů. Úspěch vede přes schopnost kombinovat obě strategie. Jen tak se můžete zviditelnit mezi stovkami vašich konkurentů.
Kde najít víc informací?
Pokud máte odbornější zájem o věc, přečtěte si o obou strategiích články na Wikipedii, které jsou dobře zpracované, a dozvíte se tam toho hodně. O SEO ho najdete tady.
Dobře problematiku popisuje i tento článek.

Pojmy SEO a SEM se částečně prolínají a laikům se mohou plést. Mezi nimi je ovšem fundamentální rozdíl a my se v tomto článku podíváme na to, v čem se liší.

SEM není součást SEO

Před začátkem je třeba si ujasnit jednu věc. SEO není součástí SEM, i když ho za něj mnoho lidí považuje. Oba obory se zajímají o totéž, a to o zviditelnění webových stránek při vyhledávání. Obě techniky ovšem k tomu používají jiné techniky a metody, nahlížejí na zviditelnění jinak. Jako se například lišil názor na pohyb mezi Eleaty a Herakleitem, i názor na vhodnou propagaci se liší.

Základní popis SEM

SEM staví zviditelnění stránek na placených internetových kampaní. Nejde o nějaké závratné částky, je ovšem třeba neustálý přísun financí na udržení kampaní v chodu. Co si pod tímto pojmem představit? Například zápis do prestižních placených katalogů od Seznamu nebo PPC kampaně, kdy si zaplatíte reklamu a následně platíte za každý proklik a tisíc zobrazení. Se Sklikem nebo Adsense se jistě už každý setkal. Můžete na nich samozřejmě i reklamu inzerovat a vydělávat, to se ovšem taktiky SEM netýká. Pro ní je důležité, že uživatelé s podobným zájmem jako je zaměření stránky o ní ví.

Základní popis SEO

SEO se specializuje na optimalizaci stránek pro vyhledávače a jejich algoritmy. Pokud je na vysoké úrovni, je možné se i zadarmo dostat na přední pozice při zadání potřebných klíčových slov. Aby vás ovšem optimalizace nic nestála vyžaduje obrovskou časovou investici a ne vždy to jde zvládnout sám. Je třeba si najmout copywritera pro tvorbu textů na blog, do newsletteru, popisky k produktům. Dále je nutno tvorbu webu konzultovat s programátorem a shánět odkazy na váš web z jiných zdrojů. Linkbuilding vyžaduje buď další časovou investici v obesílání mailů, psaní článků pro guestblogging. Je samozřejmě možné si odkaz z jiné stránky koupit, není to ovšem nejlevnější záležitost. Náklady jsou jednorázové a SEO pomáhá zviditelnit stránky v delším časovém úseků, i když je web neustále aktualizovat a hlídat, zda nedošlo někde k nějaké chybě.

Porovnání SEO a SEM 

SEM má o dost rychlejší účinek. Je vlastně okamžitý a začne působit hned po započetí kampaně. Oproti tomu SEO je nutné se věnovat několik týdnu, než se dostaví uspokojivé výsledky. Někdy to může trvat ještě o hodně delší dobu. V tomto bodě je tedy nejlepší oba dva prvky kombinovat, začít budovat SEO, ovšem k tomu nasadit třeba menší PPC kampaň, aby o značce vzniklo základní povědomí a následně vysokou pozicí ve vyhledávačích bylo upevněno.

Specializovat se jen na jedno se nevyplácí

Dělat jen SEO, pokud nabízíte velmi frekventované výrobky, se vám nemůže vyplatit. Zadejte do vyhledávače například slovo mobil. Vyjde vám přes sedm set milionů výsledků. Mezi nimi se neprosadíte ani jako největší mág v oblasti optimalizace. Je lepší použít SEM, která bude v tomto případě efektivnější. Investice do SEO by totiž v tomto případě mnohonásobně převyšovala zaplacení reklamních kampaní či katalogů.

Co je tedy lepší?

Jak jsem již naznačil, nejlepší je oba způsoby kombinovat a neupínat se jen na jeden. Samozřejmě, pokud máte jenom blog, stačí vám základy SEO, ovšem v případě firmy je to na pováženou. A jestli provozujete e-shop, je pro vás zvládnutí obou strategií nutností. Ze SEM můžete mít v době reklamní kampaně více konverzí a prodejů, ovšem díky SEO vás mohou zcela náhodně nacházet noví zákazníci, budujete si lepší pověst a pravděpodobně se u vás bude i dobře nakupovat, jinak by vás SEO roboti určitě srazili dolů. Úspěch vede přes schopnost kombinovat obě strategie. Jen tak se můžete zviditelnit mezi stovkami vašich konkurentů.

Kde najít víc informací?

Pokud máte odbornější zájem o věc, přečtěte si o obou strategiích články na Wikipedii, které jsou dobře zpracované, a dozvíte se tam toho hodně. O SEO ho najdete tady.

Dobře problematiku popisuje i tento článek.